Saturday, November 19, 2016

Üzleti Magatartás: Öltözködés - Business Manners: Businesswear - ビジネス・マナ-: 制服

A múltkor, amikor az itteni munkahelyekről írtam, említettem, hogy részletekbe menően is bemutatom azt a rengeteg szabályt. Ennek az első része következik most: az öltözködés az irodában...

Férfiaknak kötelező a sötét öltöny (fekete, sötétszürke, vagy sötétkék). A sima meg a csíkos is megengedett. (Micsoda könnyebbség, mi? :D) Az ing alapvetően kötelezően fehér, de sok cégnél megengedett a világos színű, esetleg némileg mintás is. A vasalatlan inget hanyagságként kezelik, ennek ellenére sokan hanyagolják a vasalást.

Cipő, öv, zokni kötelezően fekete, bár néhol a sötétbarnát is elnézik. A nyakkendővel egy fokkal elnézőbbek, nekem pl. csak az első napomon kellett felvennem. :D De a könyvem szerint érdemes tartani egy simát, egy csíkosat, meg egy pöttyöset is... (De hogy minek?...)

Ja, és kötelező a kézitáska (a hátizsák nagyon gáz), lehetőleg ez is fekete, álljon meg a lábán, ha lerakják a földre, és lehetőleg ne legyen rajta márkajelzés. Meg az A4-es lap férjen bele hajtogatás nélkül.

Nőknél sötét nadrág (jófej cégeknél lehet szoknya is, de az szigorúan térd alá érjen, és ezesetben kötelező a testszínű harisnya), és ugyanolyan színű zakó. A színválaszték talán nagyobb, mint a férfiaknál... Emellett kötelező a fehér, vagy ahhoz hasonló színű blúz. Cipőben nekik is erősen ajánlott a fekete. Feltűnő ékszer / feltűnő smink / feltűnő parfüm tilos. Kb. valami szolid fülbevaló, esetleg jegygyűrű, amit elviselnek. A lényeg, hogy egy pillanatra se vonja magára az ember lánya a megjelenésével mások figyelmét.

Ja, a zakó használata meg külön is megér egy misét. Pl. ha az ember oda akar menni a főnökéhez váltani pár szót, akkor mindenképp fel kell vennie a zakóját. Akkor is, ha amúgy nem szokott rajta lenni, amikor csak úgy az asztalánál dolgozik. Meg munkába menet / jövet is kötelező viselni (igen, a nyári 70°C-ban is). Persze sokan elcsalják, és csak az irodaház elé érve veszik fel, mielőtt belépnének. :) Az alap elgondolás, hogy "nézzünk ki minél jobban a főnök előtt" meg ilyenek, nem rossz, de a valóságban elég viccesen néz ki. :D



Last time I wrote about the workplaces here, I mentioned that I'd write about all these rules in more detail. This post is the first part of that, covering the topic of businesswear: the way you should dress in the office.

For men, a dark suit is mandatory (either black, dark grey, or dark blue). Plain and striped are both acceptable. (What a relief, huh? :D) By default, the color of the shirt has to be white, but in most companies other light colors, or even some patterns are also okay. An un-ironed shirt is treated as slothfulness itself, but still a lot of people don't waste their time on it.

The shoes, socks and belt are mandatorily black, although at some places dark brown is also fine. The tie is treated a bit more lightly, for example I only had to wear it on my first day. :D But according to my book, one should have a plain, a dotted and a striped tie in the drawer, just in case... (But who knows what for...)

Oh, and a handbag is also mandatory (backpacks are treated as ultra-lame), which is of course supposed to be black, stay standing when put on the floor and shouldn't have any brand logos on it. And A4 papers should slide easily into it without folding them.

Women should wear dark trousers (some companies allow skirts too, but in that case the skirt should reach below the person's knees, and she should wear body-colored tights), and a jacket of the same color. The color options are probably a bit wider than for men... A white, or similar-colored blouse is also mandatory. Their shoes are supposed to be black, just like for men. Showy jewellery, strong makeup and perfume are all prohibited. Only a pair of discrete earrings, and maybe a wedding ring are accepted. The main thing is to avoid drawing the attention of other people with your looks.

Oh, the usage of the jacket is also worth mentioning. For example, if one wants to go to his boss to talk for a bit, he has to put on his jacket. Even if otherwise he doesn't wear it for regular work. It's also mandatory to wear it while commuting to and from the office (yes, even in the summer when it's 70°C degrees outside). Of course, a lot of people cheat on this part, and only put it on just before entering the office building. :) The main idea to "look good in front of the boss" and stuff is not too bad, but in reality these activities look very funny. :D



先、ここの普通の会社の雰囲気について書いたときに、そのいっぱいのル-ルをもっと詳しく説明するつもりだと言ってたね。
今日、その1つとしてビジネスウェア、社会人として会社で着る制服について書いておくね。
まぁ、日本人の皆さんは私なんかより詳しいと思うが…

まずは男性から始めるね。
濃い色のス-ツは必須。(黒と濃い灰色と紺色のみが可能
無地とストライプも大丈夫。(なんて楽だね! :D)
シャツは基本的に白いが必須、でも多くの会社で他の浅い色も、ストライプもチェックも大丈夫。
シャツがアイロンされてないなら、怠け者として扱われるが、アイロンしない人はなかなか多いようだね。

靴とベルトと靴下は必ず黒。
まぁ、たまには濃い茶色も大丈夫。
ネクタイのル-ルはそこまで厳しないよね。
例えば、私は入社日だけに着る必要だったね。 :D
私の読んだ本によって、無地とストライプとドット1本ずつ持ったほうがいい。
(でも、いったいなぜ? 謎だなぁ…)

あっ、そしてかばんも必要。
でも、リュックはダサいと思われるので、それはだめ!
色は必ず黒、そして床に置いても倒れないタイプはお勧め。
と、A4サイズの紙が折らずに簡単に入れられるサイズが必要。
最後に、会社のロゴが見えるのがだめ!

女性なら、ズボンはお勧めだけど、ちょっと緩い会社ならスカ-トも大丈夫。
スカ-トなら、必ず膝も覆って、体色のタイツも必要。
と、ズボンやスカ-トと同じ色のジャケットも。
色の種類なら、多分男性より豊だろうと思う…
ブラウスは白かそのような浅い色が必須。
靴は、黒が強いお勧め。
激しい宝石やメイクや香水は必ずだめ!
地味なイアリングや結婚指輪はまだ何とか大丈夫みたい。

基本的に、女性は自分の外見で他の人たちの注目を引かないようにってことだね。
(まぁ、本によってって話だけど…)

そう言えば、ス-ツのジャケットの使い方そのものもめっちゃ面白い!
例えば、上司とちょっと会話したいなら、必ずジャケットを着なくちゃいけないよね。
普通に仕事するときに着なくてもね。
と、通勤のときにも必ず着なくちゃいけない。
夏の70℃ぐらい(嘘)の暑さでも。
まぁ、たくさんの人はそれをチ-トしてるけどね。
会社のビルに入る直前にしか着ない人は多いから。 :)
「上司の前にちゃんとした格好をしよう」とかの考え方は基本的に間違っていない(それよりなかなかいい)と思うが、それを実現するやり方は結局めっちゃ面白い! :D