Saturday, September 17, 2016

Internet és logika - Internet and logic - インタ-ネットと論理

Elnézést kérek, amiért ezúttal ilyen sokáig húztam az időt, de a héten viszonylag keveset tudtam foglalkozni az írással, meg a poszt is hosszabbra sikeredett az eddigieknél...

De akkor bele is vágnék: a mai alkalommal egy (nem túl) kedves történetet fogok elmesélni arról, hogy hogyan lett internetem. A történet onnan indul, hogy minden fizikai összeköttetés megvan.

Na most internetkapcsolat ettől persze még nem lett, kaptam viszont a modemhez egy kis tájékoztatót, hogy lehet mégis csinálni. Szóval először is egy speckó honlapról (ami szerencsére ennek ellenére elérhető volt) kellett letölteni egy setup tool-t, ami viszont csak japán nyelvű OS-sel működik. (Nyilván olyanom nekem nincs.) Sebaj, van a Windows-ban erre is egy beállítás, ki is próbáltam, ettől viszont a tool még nem volt hajlandó futni.

Másnap a melóhelyen megkérdeztem Suzuki-sant (aki már korábban is rengeteget segített), hogy most ilyenkor mi van. Azt javasolta, hogy hívjam fel a szolgáltatót, hogy mit kell ilyenkor tenni, a telefonszámuknak ott kell lenni valahol a szerződésen. Jó hát ez nem nagy kunszt, úgyis nálam volt a szerződés (sejtettem, hogy kelleni fog). Volt is benne egy lap 70 különböző cégnek a telefonszámával...

Szóval a következő lépés az volt, hogy kitaláljam, hogy ebből akkor most melyik is az, amelyik nekem kell. (Illetve előtte még végignéztem a főfő szolgáltató honlapját, ami a kis setup tájékoztatóban volt, hogy hátha ott le van írva. Nem volt.) Később, amikor sikerült megfejtenem, hogy melyik szám a jó, fel is hívtam, és elmeséltem szépen a problémámat a setup tool-lal, meg hogy az az egyetlen dolog, ami hibádzik, amúgy minden oké. A beszélgetés további része meg valahogy így hangzott:

Telefonközpontos: - Semmi gond, van megoldás az ön problémájára! Először is mondja el a modem típusát, ami az aljára van ragasztva egy matricára.
Én: - Ööö... Az nem fog menni, mivel most a munkahelyemen vagyok...
T: - Ja, hogy most nem otthonról hív?
É: - ... (Ki hitte volna, hogy az ember napközben dolgozik, mi? Az élet csupa meglepetés...)
T: - Semmi baj, akkor majd hívjon vissza otthonról. Minden nap este 7-ig állunk rendelkezésére.

Aztán ennyiben maradtunk. Na most a munkaidő errefelé fixen 6-ig tart, ami azt jelenti, hogy legkorábban 6:10-körül szoktam elhagyni az irodát. Előbb lelépni csak úgy nem lehet. A mostani irodától hazáig az út amúgy 40-45 perc. Ha sietek.

Szóval 6:55-kor sikerült megeresztenem az újabb hívást, immár otthonról. Ismét elmeséltem szépen a problémámat a setup tool-lal, meg hogy az az egyetlen dolog, ami hibádzik, amúgy minden oké. A beszélgetés további része meg valahogy így hangzott:

T: - Semmi gond, van megoldás az ön problémájára! Először is mondja el a modem típusát, ami az aljára van ragasztva egy matricára.
É: - Megvan: VH-100.
T: - Szuper! Most nézze meg az elején a lámpákat, és mondja el, hogy melyikek világítanak.
É: - ... (uuuuuuuuuuuu.......) A "Power", a "VDSL Link", meg a "LAN Link" világít.
T: - Remek! Ez azt jelenti, hogy az összeköttetéssel minden rendben!
É: - ... (uuuuuuuuuuuu....... Másképp hogy a vérbe töltöttem volna le a varázslatos setup tool-t???)
T: - Milyen Operációs rendszere van?
É: - Windows 10.
T: - Rendben, akkor kell lenni a képernyő alján egy tálcának. A bal oldalán van egy Windows gomb. Megvan?
É: - Megvan.
T: - Akkor kattintson rajta a jobb gombbal, majd keresse meg a "Control Panel"-t. Megvan?
É: - Megvan.
T: - Kattintson rajta a bal gombbal. Megvan?
É: - Megvan.
.
.
.

És így tovább, és így tovább. Innen már pár perc után eljutottunk az igazság pillanatáig. Szóval a végén kiderült, hogy egy új Network Connection-t kell felvenni, és a felhasználónév helyére a szerződés "XY" field értékét kell beírni, jelszónak meg a szerződés egy másik részén szereplő "XY password" field értékét kell megadni. S lőn világosság! Illetve internet. Meg sunshine, happiness.

De szóval ezt az apró infót nem voltak képesek:
- leírni a szuper setup tájékoztató füzetbe
- felrakni a honlapra, legalább valami eldugott helyre
- elmondani a telefonba a hazarohanás és a modemes játék nélkül

Azóta viszont csak úgy hasít a net, meg szereztem WIFI routert is, csak még nem volt időm bedugni az áramba... Jó, mondjuk mire végeztem az összes fordítással, addigra közben az is meglett.



I'm sorry for taking so long, but this week I haven't had much time to spend with writing, and the post also ended up being longer than before...

But let's start right away: today I'll tell you the (not too) nice story of how I got my internet connection. The story starts from the point where all parts are already connected physically.


Of course it didn't mean that I had internet access, but at least I got a nice little booklet with the setup instructions. So as the first step, I had to download a setup tool from a special webpage (which was fortunately reachable even with my connection being incomplete). However, the tool required a Japanese language OS to be installed on the PC. (Of course I don't have that.) Okay, no problem, there's a setting in Windows for these occasions, I tried it out, but the tool still didn't wanna work.

The next day in the office I asked Suzuki-san (who already helped me a lot earlier) what to do now. He suggested that I call the service provider and ask them, their phone number should be somewhere in the contract. Okay, no big deal, I had the contract in my bag anyway (I was expecting that I'd need it). And there it was: a page with the phone numbers of about 70 different companies...

So the next step was to figure out which is the one that I need to call. (But before that, I checked the webpage of the main service provider that was in the setup instructions booklet, to see if it has the info I need. It didn't.) Later when I found out which one is the right number, I called it and told them my problem with the setup tool, and that this was the only part missing, otherwise everything else was working fine. The rest of the conversation was something like this:

Call center: - Don't worry, we have a solution for your problem! First of all, please tell me the type of your modem, which should be on a sticker on its bottom side.
Me: - Errr... I can't check right now as I'm at my workplace...
C: - Oh, so you're not calling from home?
M: - ... (Who would've thought that people work during the day, right? Life is full of surprises...)
C: - No problem, then please call us later when you get home. We are available every day until 7 pm.

And we left it at that. The working hours here last until 6 pm, which means I usually leave the office around 6:10 at the earliest. Going home early is not possible just like that. It takes about 40-45 minutes to get home from my current office by the way. If I hurry.

Anyway, I managed to make my second call at 6:55, this time from home. I told them (again) my problem with the setup tool, and that this was the only part missing, otherwise everything else was working fine. The rest of the conversation was something like this:

C: - Don't worry, we have a solution for your problem! First of all, please tell me the type of your modem, which should be on a sticker on its bottom side.
M: - I found it: it's VH-100.
C: - Great! Now please check the lights on its front side and please tell me which ones are lit.
M: - ... (uuuuuuuuuuuu.......) "Power", "VDSL Link" and "LAN Link" are lit.
C: - Great! That means the physical connection itself is okay!
M: - ... (uuuuuuuuuuuu....... How on Earth would I have been able to download the magical setup tool otherwise???)
C: - What Operating system do you have?
M: - Windows 10.
C: - Alright, then there should be a taskbar at the bottom, and a Windows button on its left hand side. Did you find it?
M: - Yes.
C: - Then right click on it and look for "Control Panel" in the popup menu. Did you find it?
M: - Yes.
C: - Then left click on it. Did you do it?
M: - Yes.
.
.
.

Etc, etc. From here, it took only a few minutes to get to the moment of truth. Anyway, in the end it turned out that I had to add a new network connection with the value of the "XY" field in the contract as the username, and the value of the "XY password" field in another part of the contract as the password. And there was light. Or rather, internet. And sunshine and happiness.

However, I can't just go by the fact that they couldn't:
- mention this tiny little info in the awesome amazing setup instructions booklet
- put it on their webpage, at least in some very obscure place
- tell me on the phone without running home and fooling around with the modem

Since then, I have lightning fast net, and I've also got my hands on a WIFI router, although I haven't had the time to plug it in yet... Okay okay, by the time I finished all the translations, that stuff got sorted out too.



申し訳ございません、皆様を大変お待たせいたしました!
今週あまり書く時間がなかったし、このポストも意外に長くなっちゃった…

でも、さっそく始めよう!

今日は、ちょっと「どうやってインタ-ネット接続ができた」ってことの(あまり優しくない)話をしようと思ってる。
物語の始まりには、物理的な接続がもうすでにできた。

もちろん、インタ-ネットの接続がこれだけで完成していなかった。
でも、モデムと一緒に小さなセットアップ手引書ももらったね。
最初に、(この状態でもアクセスできる)特別なウェブサイトからセットアップ・ツールをダウンロードする必要だった。
残念なことに、そのツールが日本語のOSでしか起動できない。
(また残念なことに、私はもちろんそんな物を持ってない…)
まっ、問題ない、Windowsでこんなときにいじれる設定もあるから、それをやって見れば大丈夫のはずだ。
まっ、結局ツールをこれでも動かせなかった。

翌日、会社で鈴木さんに(前もたっくさん手伝った鈴木さんに)「こんな状況でどうすればいい」と聞いた。
彼は、「サービス・プロバイダーに電話したほうがいい」と言った。
または、「電話番号が契約書のどこかに記録してあるはずだ」と。
問題ない、契約書を手元に持ってた。
(前から持って行ったほうがいいと思ってたね。)
契約書に確かに電話番号が記録してあった。
70ぐらいのプロバイダー会社の電話番号がね…

で、次に「その中にどれが私の電話するべき番号か」を解くしかなかった。
(まあその前に、セットアップ手引書に記録された主プロバイダーのサイトをちょっと観察した。
私を助ける情報がどこにもなかった。)
後で、正しい電話番号を見つけたら、電話をして、セットアップ・ツールとの問題と、それ以外に全部の部分が順調に起動してるってことを親切に説明してた。
その後の会話はこんな感じだった:

コールセンターの人: - 大丈夫ですよ、他のセットアップ方法もあります!最初にモデムの品名を教えてください。モデムの下に貼ってあるはずです。
私: - あのおおおおおお、今は会社にいますので、それはちょっと…
コ: - あ、今はご自宅からの電話ではないですか?
私: - … (昼間に働く人は珍しいね!人生は大びっくりばっかりだね…)
コ: - 問題ありません、ご自宅に戻ったらまた電話してください。毎日午後7時までいつでも電話ができます。

他に何もできなくて、そこで挨拶してから電話を切った。
私の勤務時間が6時に終わるから、6:10より早く会社を出られない。
(もちろんその前ただで退社できないね。)
そして、会社からの帰り道が40-45分ぐらいかかる。
急げばね。

で、6:55ごろまた電話した、そのときはもううちからね。
次にセットアップ・ツールとの問題と、それ以外に全部の部分が順調に起動してるってことを親切に説明してた。
その後の会話はこんな感じだった:

コ: - 大丈夫ですよ、他のセットアップ方法もあります!最初にモデムの品名を教えてください。モデムの下に貼ってあるはずです。
私: - あ、見つけました:VH-100.
コ: - ありがとうございます。次にモデムのランプのどちらが光っていると確認してください。
私: - …(うううううううううううう…)「Power」と「VDSL Link」と「LAN Link」が光っています。
コ: - それは、接続そのものは大丈夫だってことですね!
私: - …(うううううううううううう…最初から大丈夫じゃなかったら、いったいどうやって魔法のセットアップ・ツールをダウンロードできたんだろう???)
コ: - どんなOSを使っていますか?
私: - Windows 10。
コ: - ならば、モニターの下にタスクバーがありますね。その左側に「Windows」ボタンがありますね。見つけましたか?
私: - 見つけました。
コ: - マウスの右ボタンをクリックして、「コントロール・パネル」を探してください。見つけましたか?
私: - 見つけました。
コ: - マウスの左ボタンをクリックしてください。できましたか?
私: - できました。
.
.
.

後は、しばらくそのままで続けていた。
数分後、最後のステップにたどり着いた。
結局、Windowsに新しいネットワーク接続を追加して、ユーザー名に契約書の「XY」フィールドを、パスワードに契約書の他のぺージにある「XYパスワード」フィールドを入力すれば接続を完成した!
めでたしめでたし。

それにしても、プロバイダーがこの小さな情報を:
- セットアップ手引書に記録できなかった
- ウェブサイトに、せめて全く見つけにくいぺージに載せられなかった
- うちへの走りとモデムでの「遊び」を求めなくて最初の電話で私に直接教えられなかった

まっ、それからネットが無事!
あ、ついでに無線ルータも買ったが、まだセットアップに時間がなかった…
はいはい、まあ、全部の翻訳をできたら、途中でそれも解決した。




Mindenesetre:

In any case:

とにかく: