Ezt a kérdést már Berlinben is rengetegszer megkaptam, meg mostanában is előkerült már párszor. Maga a kérdés egyébként nagyon jól mutatja, hogy ha közlekedésről van szó, mennyire eltér a hazai gondolkodásmód az ittenitől, vagy akár a némettől. Szóval gondoltam írok egy kicsit az itteni vasúthálózatról...
Egyébként a rövid válasz a kérdésre: fogalmam sincs, de sok. A hosszabb válasz onnan kezdődik, hogy mi is az, hogy metró? Olyan vonat, ami a belvárosban megy a föld alatt? És amelyik föld alatt, meg fölött is megy, az mi? Vagy amelyik a belvárosban föld alatt, meg fölött is megy, de el lehet vele jutni mondjuk a szomszéd prefektúra egy-két városába? Vagy amelyik csak a belvárosban közlekedik, de a föld fölött? Nem is olyan egyszerű körülírni, hogy mit is akarunk összeszámolni, igaz? :)
Az viszont jól látszik, hogy az otthoni begyöpösödött gondolkodásmód, hogy tudniillik van a vonat, a metró, meg a HÉV, és ezeket szigorúan hermetikusan el kell zárni egymástól, nem igazán találja a helyét egy olyan vidéken, ahol jól szervezett a tömegközlekedés. Az itteniek nem is izgulnak azon, hogy most az adott vonalat hogy kell hívni. Az összes vasútra általában azt a szót használják, hogy "densha", tükörfordításban "villanyautó". :)
Közvetve az önkormányzat is üzemeltet jónéhány vonalat, de nagyon sok magánkézben van. Ami miatt helyenként nehézkes kicsit az átszállás, de a legtöbb helyen nem macerásabb, mint mondjuk a Deákon. És a lényeg, hogy az egész egyetlen hatalmas hálózatba rendeződik. Nem az van pl., hogy a város határán elvágják a vonalat, mert a szomszéd város közlekedése már másnak a baja. Kb. az összes belvárosi vonal a városhatáron kívül elővárosi vonalként folytatja útját még jó sokáig, pont úgy, mint ahogy a gödöllői HÉV-et akarják megcsinálni már 40 éve. Ezenkívül a mindenféle országos vasútvonalak is ebbe a hálózatba csatlkoznak be. Így aztán pl. a Narita reptérről (ami amúgy kb. 70 km-re van a városközponttól) ugyanúgy lehet eljutni mondjuk Kawagoe-ba, vagy a Takao hegyhez (amik ugyanúgy jó messze vannak, csak tök más irányban), mint mondjuk otthon az Örstől az Árpád hídhoz.
És hogy találja meg az ember, hogy hogyan kell eljutni A-ból B-be? Pl. Google Maps-szel (legalábbis én). Na, mára ennyi. Mindenesetre itthagyok egy térképet a poszt alján, ha valaki nagyon számolgatni szeretne. (Bár a vonalak egy jó része ezen nincs rajta, azért hajrá! :D)
I got this question a lot when I was in Berlin, and it comes up every now and then here too. The question itself nicely shows the gap between the way of thinking of Hungarians and Germans or Japanese people when it comes to public transport. So I thought I'd write a bit about the train network here...
By the way, the short answer to the question is: I have no idea, but there's a lot of them. The longer answer starts from what is a subway anyway? Is it a train that runs underground in the city center? And what if it goes both under and above the ground? Or if it goes both under and above the ground in the city center, but it can take you to a few towns in a neighboring prefecture? Or if it only runs in the city center, but only above the ground? Even trying to define what we want to count is quite difficult, right? :)
But it's more than obvious that the obsolete way of thinking at home that there are trains, subways and suburban trains, and these definitely have to be well separated from each other, won't really find its place where the public transport is well-organized. The people here don't even sweat much about how a train line is called. Most of the time they use the word "densha", or "electric car" for all kinds of trains.
The government operates quite a few lines, but a lot of others are owned by private companies. Which makes transfers a bit difficult at some places, but most of the time it's not worse than on Deák square for instance. And the most important thing is that together they form a single homogenous network. For example, ending a line at the border of the city, just because the public transport of the next town is someone else's problem doesn't really happen here. Basically all downtown lines continue their way into the suburbs and smaller towns for quite a while, much like what the government has been planning to do with the suburban train to Gödöllő for the last 40 years. Furthermore, the country-wide lines also connect into this network. Which means for example that from Narita Airport (which is btw. about 70 km-s away from the city center) you can get to Kawagoe, or Mount Takao (which are also quite far away, just in different directions) basically the same way as you would do from the Örs vezér square to the Árpád bridge at home.
And how can you find out how to get from A to B? By using Google Maps, for example (like I do). I guess that's it for today. I'll leave a map at the bottom of the post in case anyone wants to test their counting skills. (Although a lot of lines are still not on it, have fun counting them all! :D)
この質問を聞かれたことがもうベルリンのときにもたくさんあったが、今もたまたま出てくる。
この質問そのものは、ハンガリーと日本やドイツの交通についての考え方の差をよく表示するね。
だから今回こっちの交通網について書こうと思ったね…
ちなみに質問の短い答えは:全然知らないが、たくさんある。
もうちょっと長い答えなら、そもそも地下鉄って何?
都内で地下に走ってる電車なの?
だったら地下にも地上にも走ってる電車は何?
都内で地下にも地上にも走って、隣の県の色んな町にも届く電車は何?
都内だけでも、地上に走ってる電車は何?
数えたいものを説明することさえ曖昧だろうね? :)
それでも、ハンガリーの「電車もあり、地下鉄もあり、郊外電車もあり、でもそれらを互いから絶対に分別する必要だ」と言う旧式の考え方は交通網が優れた地域にあまり合っていないよね。
まぁ、そもそも全部は「電車」って呼ばれるだろうね。
政府が運用している線もあるが、私立会社が運用してる線もたくさんあるね。
そのせいでたまたま乗り換えは難しいが、主にはブダペストと同じ。
そして、一番大事なのは、その全ては1つの巨大網の一部だ。
例えば、「隣の町の交通は他人の責任だし、「東京」って町の境で電車の線が急に終わる」って考え方はないだろうね。
都内の線のほとんどが回りの町へも続くんだね。
その上、色んな国内の電車の線もこの網に繋ぐし。
そのおかげで、例えば結構遠いの成田空港から川越や高尾山までも電車で簡単に行けるよね。
普通のハンガリー人はこれが想像もできないよ。
それでAからBまで行きたいならどの線に乗るべきかどうやって分かるか?
例えばGoogle Mapsを使ってね。(私みたいに)
で、今日はここまで。
日本人はこれに興味がないかも知れないが、一応ポストの下にこっちの「地下鉄」の網の地図を置いておくね。
だれかめっちゃ線を数えたいならね。
(まぁ、たくさんの線が表示されないが、頑張ってね! :D)
No comments:
Post a Comment